Напоследък сякаш навсякъде и всеки говори за кето хранене и невероятните резултати, които се постигат с него. Атанас Узунов е свалил 70 кг. с него, други негови последователи могат да се похвалят със свалени -30, -40, -10, -20 кг. и т.н. Изглежда най- накрая някой откри ключа към постигането на здравословно тегло в съвременния затлъстяващ свят. А дали наистина е така?

Кето диетата е високо-мазнинна, умерено-протеинова, ниско-въглехидратна диета, която се използва в медицината основно за лечение на епилепсия при деца. Диетата кара тялото да гори мазнини, вместо въглехидрати.

Обикновено въглехидратите, които се съдържат в храната се превръщат в глюкоза, която след това се транспортира в тялото и е особено важна за поддържането на мозъчните функции. Ако обаче въглехидратите в диетата останат малко, черният дроб превръща мазнините в мастни киселини и кетонови тела. Кетоновите тела преминават в мозъка и заместват ролята на глюкозата като източник на енергия.

Повишено ниво на кетоновите тела в кръвта, състояние познато като кетоза, води до намаляване честотата на епилептичните припадъци. Около половината от децата и младите хора с епилепсия, които са опитали под някаква форма тази диета, са забелязали намаляване на броя на припадъците минимум наполовина, като ефекта се запазва дори след прекъсването на диетата. Някои изследвания сочат, че възрастни хора с епилепсия също могат да извлекат ползи от диетата. Дори по- лека форма, като например модифицираната Диета на Аткинс, също е подобно ефективна.

Кето диетата (екстремната форма на ниско-въглехидратните диети) е създадена като медицинска диета за лечение на епилепсия. Чрез одобрението на знаменитостите обаче тя се превръща в популярна диета за отслабване. Но няма доказателства за особена полза в това направление и освен товаможе да има редица странични ефекти. „Британската Диетична Асоциация“ я нарича в своя публикация една от „Топ 5 диети на знаменитостите, които трябва да избягвате през 2018“.

Началото

кето диета начало епилепсия лекарства

Всъщност класическата терапевтична кето диета е създадена за лечение на детска епилепсия през 20-те години на миналия век и е била често използвана и през следващото десетилетие, но популярността и намалява с въвеждането на ефективни антиконвулсивни лекарства.

Класическата кето диета съдържа 4:1 съотношение на тегло мазнини към комбинирани протеини и въглехидрати. Това се постига като се изключват високо-въглехидратни храни като нишестени плодове и зеленчуци, хляб, паста, зърнени храни и захар, като в същото време се повишава консумацията на храни богати на мазнини като ядки, сметана и масло. Повечето мазнини в храната са съставени от молекули наречени дълго-верижни триглицериди (LCTs). Средно-верижните триглицериди (MCTs) обаче, които са съставени от мастни киселини с по-къси карбонови вериги от LCTs, се оказват по- кетогенни (тоест стимулират образуването на повече кетонови тела). Вариация на класическата кето диета, позната като MCT кето диета, включва употребата на кокосово масло, което е богато на средно-верижни триглицериди, като източник на половината от дневните калорийни нужди. Тъй като в този вариант на диетата са необходими по- малко мазнини като цяло, може да се консумират по- голямо количество въглехидрати и протеини, което позволява по- голямо разнообразие при избора на храна.

Ниско-въглехидратната диета за отслабване

отслабване нисковъглехидратни диети диета кето

Ниско-въглехидратните диети са диети, които ограничават консумацията на въглехидрати. Храните с високо съдържание на въглехидрати биват изключени и заместени с храни, които са с висок процент мазнини и протеини (месо, риба, морски деликатеси, яйца, сирене, ядки и семена), както и ниско-въглехидратни храни като спанак, кале, зеле и други зеленчуци.

Липсва определен стандарт относно колко въглехидрати трябва да съдържат ниско-въглехидратните диети. Американската Академия на Семейните Лекари диетата като ниско-въглехидратна, когато съдържа по- малко от 20% въглехидрати.

Малко кето история

През 1797 г. Джон Роло докладва резултатите си от лечението на двама диабетици, офицери от Армията, с ниско-въглехидратна диета и медикаменти. Ниско-въглехидратната, кето диета е била стандартното лечение за диабет през 19-ти век.

През 1863 г. Уилям Бантинг (William Banting), преборил се със затлъстяването, английски предприемач и производител на ковчези,  публикува „Писмо за затлъстяването, адресирано до обществеността“ („Letter on Corpulence Addressed to the Public”). В него той описва диета за контрол върху теглото чрез отказване от хляба, маслото, млякото, захарта, бирата и картофите. Неговата книжка е широко четена,  всъщност толкова широко, че някои хора използват термина „Banting” на мястото на глагола „dieting”.

В началото на 1900-та г. Фредерик Мадисън Алън създава доста ограничаващ краткосрочен режим, който бива описан от Уолтър Р. Щайнър през 1916 г. на Годишната конвенция на медицинското общество в щата Кънектикът като „Гладолечението при Захарен Диабет“. Тази диета най-често бива прилагана в болниците, за да се осигури стриктното и´ спазване и безопасността.

Модерните ниско-въглехидратни кето диети

Други ниско-въглехидратни диети през 60-те години на миналия век са „Диетата на Военно-въздушните сили“ и „Drinking Man’s Diet”.

През 1972, Робърт Аткинс публикува книгата си „Dr. Atkins Diet Revolution”, която се застъпва за ниско-въглехидратната диета. Която Аткинс успешно използва при лечението на хора през 60-те години. Книгата се радва на издателски успех, но бива широко критикувана от медицинската общност като опасна и подвеждаща, като по този начин нейната привлекателност е сериозно ограничена.

Гликемичният индекс

Концепцията за гликемичния идекс е разработена през 1981 г. от Дейвид Дженкинс, за да отчете различията в скоростта на храносмилането на различните видове въглехидрати. Тази концепция класифицира храните спрямо бързината на техния ефект върху нивата на кръвната захар- бързо усвояемите прости въглехидрати, водещи до рязък скок и по- бавно усвоимите сложни въглехидрати, като пълнозърнести храни.

Всъщност изследванията на Дженкинс поставят научната основа за последващите диети с ниско съдържание на въглехидрати.

През 1992 г., Аткинс публикува подобрение на книгата му от 1972 г.- „Новата революционна диета на др. Аткинс“. След това други лекари започват да публикуват книги базирани на същите принципи. В края на 90-те и началото на новия век, ниско-въглехидратните диети стават най-популярните диети в САЩ. В пика на своята популярност, според някои данни, до 18% от населението е използвало един или друг вид ниско-въглехидратна диета. Част от медицинската общност обявява, че диетите с ниско съдържание на въглехидрати са опасни за здравето.

След прочетеното дотук, сигурна съм, че можете сами да стигнете до извода, че режимът на Атанас Узунов не е нито нещо революционно, нито пък ново, както той го прокламира.

(БЕЗ)Опасността на кето диетите

До 2018 г. изследванията не обръщат достатъчно внимание на потенциалните неблагоприятни ефекти на диетата с ограничени въглехидрати, по- специално на дефицита на микронутриенти, здравето на костите и рискът от рак.

авокадо кето режим диета опасност риск вреди

Кетозата, предизвикана от спазването на ниско-въглехидратна диета, води до докладвани случаи на Кетоацидоза, живото-застрашаващо състояние. От това следва предположението, че Кетоацидозата трябва да се счита за потенциална опасност свързана с прилагането на кето диета.

В обширен систематичен преглед за 2018 г. Churuangsuk и колегите му съобщават, че други случаи докладват за още потенциални рискове от кето диетата. Включително хиперсмоларна кома, енцефалопатия на Верникке, оптична невропатия от дефицит на тиамин, остър коронарен синдром и тревожно разстройство.

Възможни странични ефекти от дългосрочното спазване на кето диета могат да бъдат още: камъни в бъбреците, остеопороза, повишени нива на пикочна киселина, рисков фактор за развитието на подагра, запек, повишен холестерол, забавяне на растежа при деца, ацидоза.

Значително ограничаване на дела на въглехидратите в дневното меню, крие опасност от недохранване и може да затрудни набавянето на достатъчно фибри, нужни на организма, за да бъде здрав.

плодове фибри diet fibers въглехидрати
Плодовете са отличен източник на фибри и редица полезни за организма витамини и минерали

От 2014 г. става ясно, че по отношение на риска от смърт за хора със сърдечно-съдови заболявания, видът на консумираните въглехидрати е особено важен. Диети със сравнително по- високо съдържание на фибри и пълнозърнести храни водят до намален риск от смърт в сравнение с диети с високо съдържание на рафинирани въглехидрати.

Качеството на храната

Доказано е, че качеството, а не количеството на въглехидратите в диетата ни е важно за здравето ни. Както и че богатите на фибри, бавно усвояеми храни с високо съдържание на въглехидрати са здравословни, докато силно преработените и сладките храни не са.

Хората, които избират диета поради здравословни състояния, трябва да съставят такава съобразена с техните индивидуални нужди. За хора с метаболитни състояния, се препоръчва диета с приблизително 40-50% съдържание на въглехидрати.

Повечето зеленчуци са ниско или умерено-въглехидратни храни. Някои зеленчуци, като картофи, моркови, царевица са с високо съдържание на нишесте. Повечето ниско-въглехидратни диети разрешават зеленчуци като броколи, спанак, кале, маруля, карфиол, чушки и повечето зеленолистни.

Рафинираните и сладките храни, които са превзели ежедневието на съвременните хора са истинската причина обществото ни да затлъстява и да заболява от висок холестерол, висока кръвна захар, инсулинова резистентност, сърдечно-съдови проблеми и рак. И ако трябва да бъдем прецизно точни, необходимо е да кажем, че огромните количества рафинирани и сладки храни ни тровят бавно и сигурно. Защото само по себе си едно блокче шоколад не би имало почти никакъв отрицателен ефект върху организма.  

fast food unhealthy нездравословно бързо хранене сладко кето

Спазване на диета

Многократно е доказвано, че в дългосрочен план всички диети с едни и същи калорийни стойности повлияват по един и същи начин загубата на тегло. С изключение на един отличаващ фактор- колко добре хората могат да се придържат към диетата.

Проучване сравнява групи, подложени на различни диети- ниско-въглехидратна, ниско-мазнинна и Средиземноморска диета. То разкрива, че на шестия месец най- много хора успяват да се придържат към ниско-въглехидратната диета, но след това ситуацията се обръща. На втората година при групата, която е на кето диета всъщност има най-много отказали се или такива, които не успяват да се придържат строго към нея. Това може да се дължи на сравнително ограничения избор от храни при ниско-въглехидратните диети.

Ревю от 2017-та заключава, че различни диети, в това число и ниско-въглехидратните, постигат идентични резултати при отслабване, което се дължи основно на ограничения прием на калории и придържането към него, а не от вида на диетата.

Въглехидратите и инсулинът

Защитниците на диетите с ниско съдържание на въглехидрати Гари Таубес и Дейвид Лудвиг предлагат „хипотеза за въглехидратите и инсулина“. В нея се казва, че въглехидратите еднозначно са причинители на наднормено тегло, защото повишават нивата на инсулин и причиняват прекомерното натрупване на мазнини. Изглежда, че хипотезата напълно противоречи на известната човешка биология, според която няма доказателства за подобна връзка между действието на инсулина, натрупването на мазнини и затлъстяването. Хипотезата прогнозира, че ниско-въглехидратните диети ще предложат „метаболитно предимство“. Или по-точно- увеличени енергийни разходи равни на 400-600 ккал на ден, което съответства и на обещанието на диетата на Аткинс: „висококалоричен начин да останете слаби завинаги“

През 2012 г. с финансиране от фондация Laura and John Arnold, Таубес съосновава Nutrition Science Initiative (NuSI), с цел да събере над 200 милиона долара, за да предприеме „Проект за хранене Манхатън“ и да утвърди хипотезата.

Междинните резултати, публикувани в American Journal of Clinical Nutrition, не предоставят убедителни доказателства в подкрепа на ниско-въглехидратните диети в сравнение с диети с друга композиция. В края на краищата много ниско-калорична, кето диета (с 5% въглехидрати) не е свързана със значителна загуба на мазнини. В сравнение с неспециализирана диета със същото съдържание на калории, кето диетата не показва никакви полезни „метаболитни предимства“

През 2017 г. Кевин Хол, изследовател от Националния Здравен Институт (САЩ), нает да подпомага проекта, пише, че хипотезата за въглехидратите и инсулина е била фалшифицирана чрез експеримент. Хол пише и че „нарастващото разпространение на затлъстяването може да се дължи основно на увеличената консумация на рафинирани въглехидрати, но механизмите са доста различни от тези, предложени от хипотезата „въглехидратите и инсулина“

Въглехидратно заключение

Националната Медицинска Академия (САЩ) препоръчва среден прием от около 130 гр. въглехидрати на ден. Организацията по Прехрана и Земеделие към ООН и Световната Здравна Организация също препоръчват основна част от хранителния енергиен прием да идва от въглехидратите.

carbs въглехидрати енергия здравословен диета режим

Те са основен енергиен източник за всички живи организми на Земята. Освен това изпълняват важна биологична функция в тях. Въглехидратите осъществяват многобройни и жизнено важно функции в живата природа. Глюкозата е основната енергийна „валута“ в организмите и основния източник на енергия за клетъчния метаболизъм. Въглехидратите и техните производни влизат в състава на множество важни биомолекули играещи ключови роли в имунната система, оплождане, защита от патогени, ембрионално развитите.

Въглехидратите погрешно са били заклеймени като основен причинител на затлъстяване, подвеждащи много хора, които спазват диети да компрометират хранителната стойност на своя режим, елиминирайки богатите на въглехидрати храни.

Привържениците на диетите с ниско съдържание на въглехидрати изтъкват данните от изследвания, които показват че кето диетата първоначално може да допринесе за малко по- голяма загуба на тегло, но това предимство всъщност не трае дълго.

В дългосрочен план успешното поддържане на здравословно тегло се определя изцяло от дневния калориен прием, а не от пропорциите на Макронутриентите.

И ако все още имате нужда от насоки за здравословна диета и поддържането на нормално телесно тегло чрез разнообразно хранене, можете да прочетете тази статия и да разгледате примерните менюта.